سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

پارکینگ ساختمان و دو مسئله مهم

پارکینگ ساختمان و دو مسئله مهم

1- تصرف عدوانی پارکینگ توسط یکی از مالکین آپارتمان

سوال: تصرف عدوانی:ساکن یک واحد آپارتمان که پارکینگ ندارد، خودروی خود را در پارکینگ اختصاصی یکی از واحدهای دیگر پارک می کند و وقتی هم که مالک پارکینگ اعتراض می کند او توجهی نمی کند؛ با اینجور اشخاص چه باید کرد؟

جواب: مالک پارکینگ، بهتر است ابتدا با مراجعه به شورای حل اختلاف، نسبت به تأمین دلیل اقدام کند و حتی افزون بر تأمین دلیل، اگر استشهادیه ای هم اضافه بر تأمین دلیل اگر بتواند تهیه کند چه بهتر.

در مرحله ی بعد، شکواییه ای به دادسرای منطقه ی وقوع ملک تقدیم کند و از شخصی که پارکینگ را تصرف کرده شکایت تصرف عدوانی مطرح کند. دادسرا با تحقیقات لازم و احراز موضوع، مالک را احضار و به به عنوان متهم از او وثیقه یا کفالت (ضامن: جواز کسب یا فیش حقوقی) اخذ می کند و با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، پرونده را به دادگاه کیفری دو میفرستد. دادگاه کیفری دو هم با رؤیت مدارک و اسناد مالکیت یا اجاره نامه و گاهی، صورتمجلس تفکیکی، و با استناد به تأمین دلیل و در مواقعی، استشهادیه ی و شهادت شهود و سایر دلایل و قرائن احتمالی، متهم را به یک ماه تا یکسال حبس (زندان) محکوم می کند. (با استناد به ماده 690 قانون مجازات اسلامی) البته در عمل، قضات دادگاهها، مجازات حبس در نظر نمی گیرد و متهم را اولین بار، صرفا، به جزای نقدی (جریمه) محکوم می کنند.

اگر مالک فاقد پارکینگ، مجددا مورد حکم را عدوانا تصرف و ماشین خود را همچنان در پارکینگ اختصاصی شاکی پارک کند، دادگاه علاوه بر رفع تصرف عدوانی، متهم را طبق ماده 693 قانون مجزات اسلامی، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد کرد.

2- مزاحمت در توقف خودرو

اگر مالک یا متصرف یکی از واحدها، ماشینش را طوری در پارکینگ پارک کند که سایر مالکین (ساکنین) نتوانند راحت، خودروی خود را از پارکینگ خارج کنند، بی شک، تحت عنوان مزاحمت، قابل تعقیب قانونی است. این گونه رفتارها گاهی ناشی از بی توجهی و اهمال کاری است که با تذکر حل می شود اما گاهی ناشی از بی فرهنگی و گاهی هم مشکلات روانی طرف است که این دیگر با تذکر حل نمی شود مخصوصا دومی. در اینجا مدیر یا مدیران ساختمان می توانند به نمایندگی از طرف مالکان آپارتمان، یا هر کدام از مالکینی که مورد مزاحمت واقع شده، با تقدیم شکواییه از طریق دادسرای محل، از شخص مزاحم شکایت کنند. در این مورد هم ماده ی 690 و در صورت لزوم، ماده ی 693 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) حاکم خواهد بود.

یک مطلب دیگر: در مواردی، اقلیت بدون پارکینگ که جزو مجمع عمومی مالکان ساختمان هستند، گاهی، تصمیماتی اتخاذ می کنند که بر علیه اکثریتی است که جزو واحدهای پارکینگ دار هستند. در این حالت، مالکینی که دارای پارکینگ هستند گرچه در اقلیت هستند اما می توانند منفردا یا متفقا با مراجعه به دادگاه، از کسانی که حق اسفاده از پارکینگ ندارند به جرم تصرف عدوانی شکایت کنند. مالکینی که حق استفاده از پارکینگ را ندارند، نمی توانند به صورت غیر قانونی به پارکینگ دیگری تجاوز کنند.

توجیه بر این اساس که هیئت مدیره ساختمان چنین تصمیمی اتخاذ کرده باشد هم فاقد اعتبار بوده، از طریق دادگاه قابل ابطال است.

مصطفی محمدی: وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، موضوعات اختلافات ملکی و قراردادها، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.