سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

سایت تفریحی خنده دار آموزشی جدید

نظام آموزشی استان نیوفاندلند

نظام آموزشی استان نیوفاندلند

دوره اموزش اجباری ( مقدماتی ) در استان نیوفاندلند ۱۱ سال است و سنین ۵ تا ۱۶ را شامل می شود . نخستین مقطع آموزشی در استان نیوفاندلند ، مقطع ابتدایی است که سه سال و سنین ۶ تا ۹ سال را در بر می گیرد .

دومین مقطع آموزشی ، مقدماتی متوسطه (راهنمایی) است که طول تحصیل در آن ، پنج سال و سنین ۱۰ تا ۱۵ را شامل می شود . سومین مقطع آموزشی در استان نیوفاندلند متوسطه است که سه سال به طول انجامیده و سنین ۱۶ تا ۱۹ را شامل می شود.

نحوه پذیرش دانشجو در کانادا در دوره های فنی حرفه ای

نحوه پذیرش دانشجو در کانادا در دوره های فنی حرفه ای

جهت پذیرش در این دوره ، علاوه  بر گواهی نامه پایان تحصیلات متوسطه، ارائه گواهی از مدرسان  محل تحصیل نیز الزامی است . این در حالی است که هر یک از موسسات اموزش عالی سیاست ها و معیارهای پذیرش منحصر به فرد خود را دارند .

چگونگی و ضوابط پذیرش دانشجویان خارجی

در کانادا دانشجوی خارجی به شخص اطلاق می شود که شهروند کانادایی نیست تابعیت کامل این کشور را ندارد . به عبارت دیگر شهروندان خارجی تحت عنوان دانشجوی بین المللی نام برده و این دانشجویان تنها در برخی از رشته های خاص دانشگاهی یا فنی حرفه ای پذیرفته می شوند . این قبیل دانشجویان جهت ورود به دانشگاههای کانادا ، نیازمند دریافت مجوز دانشجویی از اداره کارند . گاهی اوقات نیز اجازه نامه دیپلماتیک از دانشجوی خارجی درخواست می شود . داشتن ضامن مالی ،ویزا ، توصیه نامه از یک موسسه آموزش عالی ، برگه معاینه پزشکی و صلاحیت  زبانی از جمله دیگر پیش شرط های تعیین شده برای دانشسجویان خارجی است.

آموزش عالی

آموزش عالی

چنان چه گفته شد ، آموزش عالی در کانادا در حیطه اختیارات قانونی استان های کشور قرار داشته و از طریق دانشگاه ها ، کالج های استانی  و موسسات فنی حرفه ای ، به برگزاری دورههای آموزش فنی حرفه ای مبادرت نموده و در نهایت دیپلم یا گواهینامه فنی حرفه ای اعطا می نمایند . در کانادا تنها دانشگا ها مجاز به اعطای مدارک تحصیلی ویزه ی آموزش عالی بوده  و کالج های استانی  و موسسات فنی حرفه ای از چنین اختیاری ندارند .

علاوه بر این در کانادا دانشگاه ها از لحاظ مدیریتی و دسترسی به منابع مالی کاملا مستقل عمل نموده و رسیدگی به کلیه امور آموزش عالی کشور را در برنامه کاری خود دارند . گفتنی است که کادر اصلی هیئت مدیره ی کالج های استانی  و موسسات فنی و حرفه ای عموما متشکل از نمایندگان دولتی- استانی چند گانه کشورند . در استان مانیتوبا علاوه بر موسسات و  کالج های دولتی ، شمار دیگری از موسسات و کالج های خصوصی نیز فعالیت داشته و دوره های مختلف آموزشی را انجام می دهند .هم چنین از سال ۱۹۹۳ میلادی ، کالج های استان مانیتوبا به صورت مستقل از دانشگاه ها و بر اساس تصمیمات هیات مدیره خود فعالیت می کنند.

مدارس غیر رسمی

مدارس غیر رسمی

مدارس غیر رسمی ، از جمله مدارسی است که با نظر موسسان و اولیای دانش آموزان ، راه اندازی و اداره می شود و سعی بر این است که دانش آموزان از امکانات تحصیلی محل زندگی خود و زبان رسمی و اداری کشور میزبان بهره مند شوند . این مدارس را وزارت آموزش و پرورش تایید نمی کند . از طرف دیگر ، وزارت خانه مزبور نیز برنامه مشخصی در این زمینه تدوین نکرده است . روزها و ساعات کلاس درس این نوع مدارس ، به گونه ای تنظیم می شوند که دانش آموزان به راحتی قادر به حضور در مدارس کشور میزبان باشند دانش آموزان مدارس غیر رسمی می توانند در امتحانات پایان سال ، به عنوان داوطلب آزاد شرکت کنند و قبول شدگان این امتحانات می توانند در مدارس داخل کشور به تحصیل خود ادامه دهند .

مدارس غیررسمی را می توان به دو دسته فرعی تقسیم کرد :

الف) مدارسی که تلاش می کنند از کتاب ها  و منابع درسی مدارس رسمی ایرانی استفاده کنند . این دسته از مدارس علاوه بر دروس مزبور ، موضوعات و کلاس های دیگر هم ارائه می کنند تا زمینه اشنایی افراد را با مطالب آموزشی داخل کشور فراهم کنند.

ب) مدارسی که در آن ها صرفا زبان فارسی تدریس می شود . البته ممکن است در این مدارس به همراه آموزش زبان فارسی ، اندکی فرهنگ و تمدن ایرانی نیز تدریس شود . ولی با این حال کتاب ها و متون درسی ایران ، ملاک و معیار تدریس نیست .

دولت کانادا به منظور جذب مهاجر بیشتر ،با طرح موضوع تنوع فرهنگ ها ، به زبان و فرهنگ دیگر کشورها احترام می گذارد ، به طوری که اگر در مدارس کانادایی تعداد داوطلبان فراگیری زبانی خاصی به حد نصاب برسد ، با هزینه دولت این کشور مزبور دایر می شود . با استفاده از این اصل ، تعدادی از فرزندان ایرانیان مهاجر (نسل دوم ) در مدارس کانادایی، در حال فراگیری زبان فارسی هستند .گفتنی است که علاوه بر مدارس رسمی و غیر رسمی ، در بسیاری از شهرهای کانادا گروه های کوچک و حتی برخی خانواده ها به طور انفرادی ، کلاس های اموزش زبان فارسی برگزار کرده اند.

آموزش زبان فارسی در مدارس ایرانی کانادا

آموزش زبان فارسی در مدارس ایرانی کانادا
منظور از مدارس ایرانی ، مدارسی است که هزینه آن ها به عهده دولت کانادا نیست. این نوع مدارس به دو دسته مدارس رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند .

مدارس رسمی ایرانی
در حال حاضر در کانادا سه مدرسه رسمی و جود دارد که از این تعداد دو مدرسه در تورنتو و یک مدرسه در مونترال قرار دارد . هم چنین ، یک مدرسه نیمه رسمی در محل فرهنگسرای ایران در اتاوا دایر است . این مدارس مورد تایید اداره کل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش کشور کانادا هستند و برنامه تحصیلی و کتاب های درسی آن ها ، را وزارت خانه مورد بحث تامین می کند .
تقریبا تمامی متون و کتب درسی مدارس داخلی در ایران و کشورهای خارجی مشابه هم است . اطلاعات کامل تر در مورد این دسته از مدارس ، از طریق اداره ی کل مدارس خارج ازکشور وزارت آموزش و پرورش ، قابل تهیه است .